En liten fågel..


   Hörde att det var flera som leta efter ngt specielt inlägg om fasta... Tror inte det var det här men kanske är ngt kul för er ändå^^ Kommer från en bok som heter "Allt om huskurer" som jag har hemma^^ ganska intressant läsning :P
   Ni som läste min gammla blogg kanske har läst det redan dock...

   

   "Fast för fin form"


   Fasta är ne fin form av friskvård och kan vara en läkemetod mot många sjukdomar.

   Alla friska kan fast. Sjuka personer bör tala med sin läkare innan de inleder en eventuell fasta. Nybörjar behöver ledning av ngn som är kunnig på området.

   Fasta är en storstä'dning av kroppen. Den avgiftar kroppen, samtidigt som den förbättrar den fysiska och psykiska konditionen. Det är både en reningskur och en vilopaus för kroppen.

   Fasta är en urgammal hälsometod som har blivit allt vanligare i vår tid. Fasta är varken en svältkur eller bantningsmetod. De kilon man normalt blir av med under en fasta vecka innebär oftast ingen betstående viktminskning, om man inte ändrar livsföring efter fastan. Däremot kan fastan i sig vara en start till ett friskare och smalare liv.

   Vanligast är råsaftfastan som byggerpå drycker av frukt, bär och grönsaker som ger vitaminer och mineraler. Därtill örtteer av olika sorter.Under faste dagarna dricker man mellan 2-3 liter av olika drycker förutom vatten. Den vanligaste fasta perioden är 6-7 dagar. En långtidsfasta bör ske under läkar kontroll.

    Veckofasta kanske inte passar alla. En endagsfasta då och då ger också effekt i form av ökad motståndskraft, bättre kondition och färre småkrämpor.



   Ren hy, skärpta sinnen, mjuka leder.

   En råsaftsfasta på en vecka befriar kroppen på överflödsfett och skadliga fettupplagringar i blodkärlen som kan ge upphov till sjukdomar.

   En rätt genomförd fasta gör att :


   - Du går ned i vikt

   - Du blir piggare

   - Dina sinnen skärps

   - Hyn blir fräsch och ren

   - Din motståndskraft ökar

   - Lederna blir mjukare


   För att få fullgott resultat av fastan bör man ha tid att "pyssla" med sig själv, motionera och vila när man har lust. En semester vecka på ett hälsohem kan kännas behagligt - man går till dukat bord, vistas i frisk luft, bli omhändertagen.


   Nedtrappning


   Ett par dagar före fastestarten är det bäst att "trappa ned", vänja magen vid mindre mat. Ät enbart frukt eller grönsaker, filmjölk, grovgröt, kokt potatis, råris - men inte kött, fisk eller ägg.

   Sista dagen gäller bara frukt och milt laxerande örtte.

   Obs! Drick aldrig kalla drycker! Dryckerna ska ha kroppstemperatur, 37 grader. Håll dig varm under fastan. Viktigt är också att hålla magen i bra funktion hela tiden - laxerande örtteer, värme på magen, massage av magen kan vara till god hjälp.


   Fasta program för en dag.


   Morgon: Börja dagen med ett glas ljummet vatten eller potatisvatten (Se recept.). Om inte magen sköter sig drick laxerte ocheller åkerfräkente (som är vätskedrivande).


   Frukost: 1 ½dl bärsaft eller fruktjuice blandad med lika mycket vatten


   Förmiddag: En stor kopp örtte, tex pepparmynta, malva, nypon.


   Lunch: 1½dl morotssaft, rödbetssaft eller annan grönsakssaft blandad med lika mycket vatten. Ät med sked, "tugga" långsamt, så känner du dig mättare.


   Eftermiddag: Två koppar örtte, tex pepparmynta, citronmeliss, malva, eller sk sällskaps te (bland te).


   Middag: 2-3 dl saltfri (viktigt!) grönsaksbuljong.


   Kväll: Örtte av kamomill, humle eller ljung som gör att du sover gott.


   Drick mycket vtten mellan målen!

   Faste programmet är detsamma varje dag.


   Brytning av fasta


   Vänj magen långsamt vid fast föda. Drick faste dryckerna till en början och lägg till lite filmjölk, rårivet äpple, lättsmälta grönsaker, koktpotatis i små mängder. Undvik kött, bröd, ägg, lök, ost och annat hårdsmält den första tiden.


   Recept på potatisvatten


   Skala en potatis, skiva den tunt. Lägg skivorna i ett glas med vatten. Låt stå under lock över natten. Sila, låt stärkelsen sjunka till botten, drick på fastande mage på morgonen.


   Reaktioner vid fasta


   -Blodtrycket sjunker, både över - och undertryck

   -Magsäcken krymper

   - Pulsfrekvensen blir lägre.

   - Urinsyran stiger i blodet. Den som har anlag för gikt bör inte fasta.

   - I början av fastan kan man drabbas av diverse småkrämpor - huvudvärk, yrsel, illamående, trötthet. Vila, håll dig varm, drick mycket (Vatten örtte med ev honung i) så går besvären fort över.


    Örtteer

   Vätskeddrivande :  Åkerfräken, gullris, persiljerot, maskros.

   Mag - och tarmstimulerande : Rölleka, pepparmynta, fänkål, kummin, kamomill.

    Lugnande: Kamomill, citronmeliss, humle, ljung.

   "Sällskapste" (Ersätter kaffe) :  Lindblom, malva, pepparmynta, nypon, äpple, citronmeliss mfl.


   Motion


   Motion ger bättre fastaeffekt. Ta det lugnt i början av fastan, öka sedan motionspassen. Gå, cukla, simma, gymnastisera.


Kommentarer
Postat av: DPYKM

Äkta fasta verkar intressant. Är osäker på om jag klarar det när jag pluggar dock :/

Ska du köra på det?

Hur länge?



När jag hetsar äter jag typ allt som är förbjudet (=vitt bröd, sockrig marmelad, laktosglass). Jag slog på stort och gjorde dubbelmacka ;) nästan ännu mer fail då eftersom det blir dubbelt så mycket kcal. Men hets är hets, inget man kan göra åt :(

2009-09-06 @ 08:18:40
URL: http://dontplayyouknowme.blogg.se/
Postat av: carro

oj, jag hade inte en aning om att det var så mycket kalorier i mjöl:O aja, jag ska ändå testa och göra receptet ;)

2009-09-06 @ 09:08:10
URL: http://wewillmakeit.blogg.se/
Postat av: ebba

Juste, så fin ny grafik du har fixat! <3 Du är alltid så duktig, hehe, jag och teknik går bara ihop när det handlar om att trycka på en knapp :P



Ja, fast det känns ju onödigt att köpa dyra fina kläder i min nuvarande storlek, eftersom jag vill/hoppas gå ned i vikt, och då kommer de ju vara för stora... Men jag fattar vad du menar och i alla tidningar står det att man ska undvika det klassiska misstaget att köpa ett par för små byxor som man "ska komma i" och som man hittar 5 år senare, fortfrarande för små, i garderoben :P.



Att jobba med mat SUGER. Både cafe och restaurang, innan jag började på cafe så hade jag inte samma problem med "jag kan aldrig få nog"! Ok, nåhon enstaka gång kanske jag och bästis gjorde en hel kladdkaka eller kokosbollsmet och delade på framför en film och så låg man där helt proppmätt och fick ont i magen och ojade sig ihop, men aldrig att jag skulle gjort det ensam pga av denna röst i huvdet... Efter mitt första cafejobb + fastan inför studentklänningen så hetsade jag första gången.. :/



Och Donken kan fan inte vara kul. Egentligen tycker jag inte att den maten är så god (om man inte är bakis hahah) men det luktar supergott! Och hjärnan och rösten får en att tro att det är supergott eftersom att det är förbjuden mat, och har man tagit en tugga är allt redan förstört och man kan lika gärna äta en massa tills man är så mät att man kan dö... ><



Jaaa, men jag är rätt blyg, speciellt bland killar :P Men jag RÅKADE skicka ett sms fel i fredags till nya ögon-godis-killen, och är redan skitnervös om han komemr säga ngt om det på måndag eller tisdag ifall vi ses i skolan! Var en fråga om skolan plus "ska du plugga ikväll eller gå hem till killen?" och fick ett svar om frågan ang immaterialrätten plus ett "hehe, jag tror du skicka fel". >< FETT PINSAMT!! Hehe, säkert mitt undermedvetna som ville ha kontakt!



Hur har helgen varit, jobbat?

2009-09-06 @ 10:26:04
URL: http://volimte.blogg.se/
Postat av: Nikki

tror aldrig man inser att man är tillräckligt sjuk för att få hjälp...för att vara värdiug det...



kan tilläggas att östra endast tar de ´sjukaste´ å om du inte kvalar in där (ja vet, låter hemskt att säga!!) så får man sääka norr eller söder ut ist... U-valla tror ja e de näsmsta.. ^^



Men som sagt, upp till dig... =)

ta hand om dig, kramis

2009-09-06 @ 11:12:27
URL: http://bonies.blogg.se/
Postat av: DPYKM

Nej, det går ju inte under tiden man jobbar eller hårdpluggar :(



Jag kan inte slippa undan bröd, glass osv. Bor med pojkvän och inneboende kompis och de proppar skåpen fulla :(

2009-09-06 @ 13:53:15
URL: http://dontplayyouknowme.blogg.se/
Postat av: H

Åh, det var inte det där men det där var intressant ändå! :) Kram!

2009-09-06 @ 15:57:01
URL: http://myskinnydreams.blogg.se/
Postat av: thinbeauty

wow, jag tror jag ska prova det här med fastan!



haha, jo, paris hilton har inte världens snyggaste fejs direkt, men smal är hon!



hur har du haft det i helgen då?



puss<3

2009-09-06 @ 16:39:52
URL: http://thinbeauty.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0