Hur har du det med figuren?


   Från Vogue - Stora bokenom skönhet  




   Innan du ger dig på något av nedanstående tester bör du ta reda på vad du har för inställning till din kropp.

   DIN KROPPS UPPFATTNING : Stämmer den med verkligheten?

Dinkroppsfattningharatt göra med hur du tror att du ser ut. Den kanske inte stämmer särskilt bra överens med din verkliga storlek och figur. En sund kroppsuppfattning innebär att man accepterar sin grungläggande kroppskonstition och kroppstyp och är nöjd med sitt utseende - elleratt man i annat fall gör en objektiv bedömning både av de goda och dåliga sidorna av sitt utseende och sätter upp realistiska mål för förändring. EN osund kroppsuppfattning innebär att man är fixerad utav sitt utseende och dess "brister". Ju mer kritisk man är mot sin kropp, desstom mer förvrängd brukar ens uppfattning vara. Det bästa sättet att skaffa sig en sundare kroppuppfattning är att förändra sin inställning, inte att försöka förändra sig själv.




1. Gör en snabbskiss av dig själv

2. Besvara följande frågor:
  
a) Hur reagerar du på när folk ger dig komplimanger för ditt utseende? Har du en benägenhet att misstro dem?
   b) Undviker du att se dig själv i spegeln?
   c) Önska du att du såg ut som någon annan?
   d) Brukar du dömma folk du träffar  efter om de är tjocka eller smala innan du uppmärksammar andra aspekter  av deras utseende eller personligheter?
   e) Är du mer observerad tillsammans med människor som är "tjockare" än du själv?
   f) Har du en "tjock" garderob och en"smal"?
   g) Har du en benägenhet att slå upp bantningsråden först när du läser veckotidningar?
   h) Brukar du banta mer än en gång i halvåret?

3, Anteckna alla detaljer om ditt utseende (hår, ögon, näsa, mun, hy, armar, händer, bröst, mage, höfter, lår, stjärt etc.)och poäng sätt var och en från 3 till 0. 3 innebäar "fantastisk", 2 "Inte direkt perfekt, men jag är nöjd", 1 Jag önska jag kunde göra något åt det"och0 "hemsk".

1.
Skissen. Studera den noga. Är det en relativt korrekt återgining av ellerär den märkbart smalare eller tjockare? (Be en god vän att också göra en bedömning.) Om teckningen gördig betydligt smalare än du igentligen är och du dessutom har en benägenhet att undvika att se dig själv i spegeln i helfigur och att väga dig, kanske duförsöker blunda för att du ör överviktig. Om teckningen gör dig betydligt tjockare än du är, kan du analysera den och se vad det är duhar överdrivit.Det bör hjälpa dig att förstå var du tror att du är "fet". Försök sedan ta reda på varför.
2. Frågelistan. Alla JAsvar tyder på att din kroppsuppfattning kan vara skadad. Omduhar svarat JA på de sista fem frågorna tyder det på att din kroppsuppfattning helt och hållet styrs av hur mycket du väger. Försök att ta reda på varför du tycker det är så viktigt att vara "smal". Det är nödvändigt att försöka svarar på det om du ska kunna få rätt perspektiv på din storlek och figur. Frågorna angående tröstätande och bantning i avsnittet om kostvanor kanske också kan vara till hjälp *Se ett av mina tidigare inlägg från Vogue boken.* Om du väger för mycket kan du gradvis försöka bli av med dina överflödskilon. För in dina framsteg i diagrammet på motstående sida.
*Ska försöka lägga in det senare, men det är ett vanligt mått diagram på byst, midja, höter, lår och vader.*
3. Lista över detaljer i ditt utseende. Lägg samman poängen och dela summan med antalet detaljer så får du ett medelvärde. 2 poäng betyder i grund och botten att du är ganska nöjd med ditt utseende, att du är medveten om din ofullkomlighet, men inte fixerad vid dem och att du har en realistisk och sund inställning till din egen kropp. Enpoäng mellan 0 och2 tyder på att du är missnöjd med ditt utseende, har en osund kroppsuppfattning.

  
DINA KROPPSPROPORTIONER: Hur ser måtten ut til förhållande till varandra?

När man håller på att skaffa sig en bättre figur kan det vara lika nyttigt att ta reda på sina mått som sin vikt. Det väsentliga är att man har en helhetsbild av sin kropp. Betrakta dina mått i relation till varandra, inte enbart var för sig.
Ta måttet kring bysten när du andas, kring den smalaste delen av midjan och kring de bredaste delar av höfter, lår och vader. För in måtten i nedanstående tabell. Dra sedan respektive mått från höftmåttet (ditt "grundmått") och för in även dessa. På sidan 31 finner du de "idealiska" proportionerna. (de "idealistiska" proprtionerna enligt boken är höftmåttet eller bystmåttet minus 25 på midja, 41 på höft eller 56cm på vader. Det finns avikelser och smärre ska vara acceptabla.) Jämför och se vad du kan sträva efter om skillnaderna är markanta. Fyll i måtten på nytt efter tre månader när du har haft en chans att förändra din figur.

/

Hur ser mellanrummen ut mellan benen när du står med fötterna ihop ochknäna rakt fram?  Helst bör du kunna utskilja tre långsmala ovaler mellan lår och knän, knän och vader respektiver vader och vrister. I annat fall betyder det att lårmuskuleraturen behöver stärkas, att du står fel eller väger för mycket. Vilket är det?



-----

  
Tror att de flesta som läser min blogg och gör det här testet kan jag gissa mig till vad de får för svar >.< 
Jag tycker verkligen om det här med hur man kan kolla kroppsformen^^ Dock så stämmer de ju inge vidar :S Ellerharjag gjort fel?

   mitt är:

Byst | Midja | Höft | Lår | Vader
 89   |   77    |   88  | 56  |   38  
  x         12         x      33      51
ska vara
  x         25                 41      56

Tänkte imon.. Vill skriva in mer här i från vogue boken men vet inte vilken jagska börja med, jag läser ju de hela tiden men tycker det är kul att andra kanta del av det också!Vad är ni, få, grymma sugna på att höra om? Jag kommer skriva in alla men tänkte om det är något särskilt som ni vill läsa först, då jag inte orkar skriva allt på e gång^^
   Dej ag tänkte som kan vara intressanta är :

Hållningen
Kondition
Hur sunda är dina kostvanor
Vad har du för kroppstyp? Plus Kroppsfett, hur man mäter den.
Näringslära; De 9 grundreglerna
Bantning

  
Skagå och lägga mig nu, sova lite extra ikväll^^
   puss


Kommentarer
Postat av: H

Ja, hat/kärlek.

Nej, du har rätt. Du är lika virrig som jag, hehe.

Men till Norrköping.

Ja, jag visste inte att det var så längesen själv.

Himla hemskt.

Jadu, det är det som är det konstiga här.

Min familj är underbar, har haft en hur bra uppväxt som helst.

Dock gick något snett med farmor. Eller det är mycket hennes press som gjort det här tror jag.

Har aldrig dugit. Alltid gjort saker som inte passar "fina tjejer".

Aldrig dugit, alltid fått klagomål på allt.

Hon klagar dessutom till andra.

Känns.. toppen.

Hur hade du det? <3

2009-09-03 @ 22:54:12
URL: http://myskinnydreams.blogg.se/
Postat av: thinbeauty

sv: det har jag oxå sett, magar som sväller upp. japp, får nog undvika det! & detta "test" om min kroppsuppfattning tänker jag oxå göra så fort jag har tid :)



pussar<3

2009-09-04 @ 07:38:46
URL: http://thinbeauty.devote.se
Postat av: ebba

Har du en "tjock" garderob och en"smal"?

Har du en benägenhet att slå upp bantningsråden först när du läser veckotidningar?



Hehe, äkta jag!



Åh du är så gullig gumman.<3 Ja, det är ju supermkt i skolan men det är ju som det ska vara. Detta är ju en krävande akademisk utbildning och det är viktigt att de som klarar en examen ska vara kunniga för att kunna företräda och representera på ett kunskapsbaserat och korrekt sätt... Men för den sakens skull så är det ju skitjobbigt!!!



Att komma tillbaka till skolan har varit jobbigt, som alltid... Men jag tror detta är ännu jobbigare att "smälta", hantera för mig eftersom alla som pluggar juridik är så satans jävla övernaturligt perfekta i ALLT!!! Det är lite som filmen the Stepford wifes.... Tjejerna är långa, smala, vältränade, fint långt tjock hår som alltid ligger pefekt, perfekt sminkning, superfina märkeskläder perfekt matchade och dessutom skitintelligenta och kan allt... Klart som fan att jag känner mig sämst då... :/ Känns lixom som att jag inte är bra på något... som att jag är sämst i allt... Istälelt för att tex jämföra mig med mina gamla klasskompisar eller "vanliga" människor, så jämför jag mig med dem som redan är onaturligt perfekta...



Jaja... vet inte ens vart jag ville komma nu... Tog en paus i pluggandet och ville bara tacka för att du är så gullig hela tiden :P

2009-09-04 @ 13:46:32
URL: http://[email protected]
Postat av: ebba

Haha, joo men att man medvetet väljer ett plagg som är liite för tajt för att man ska ju gå ned skulle ju inte en "normal" människa göra... Tex ingen av mina kompisar gör det, då provar de en stl större och köper den istället som att det vore det naturligaste i hela världen!



Senast jag shoppade var första gången på 2 år jag köpte kläder i rätt storlek som passade min kropp i provrummet... 1 par jeans, 1 par svarta byxor och 4 blusar (visserlign var 3 av dem i stl 34 och mindre fanns ej, men hade 32 funnit hade jag nog inte tagit det). Typ alla mina kläder som passar mig just nu är "smal-kläder" jag köpte när jag vägde 60+, då när jag låg på 64-66 kg så var de på tok för tajta och små och jag använde dem aldrig, men nu passar de och sitter "normalt". Vilket jag egentligen tycker är jättekonstigt för jag SER och MÄRKER inte på min kropp att jag nu väger 56,5-57 kg istället för 60-någonting... Men jag hoppas att det verkligen är skillnad på min kropp, exet + syster + A har ju kommenterat att jag ser smalare ut så jag hoppas verkligen att det är skillnad, och inte bara "hets svullnad" och vatten osv som försvunnit vilket jag på fullaste allvar oftast tror.



Jag vet att jag var för smal vid 46 kg, det tycker jag fortfarande när jag kollar på gamla bilder (har bara vanliga foton för den tiden, ej på dator). Riktigt så smal vill jag inte bli igen, att HM's byxor i stl 34 var för stora och satt fult... Så första målet är 55 kg, men jag fattar ju att det inte räcker för att bli av med att fläsk. Så jag funderar på 52, men det känns omöjligt att jag skulle bli smal av bara -4,5-5 kg... Även fast jag varit som allra mest nöjd med min kropp då jag vägde 52 kg då jag började gymnasiet.



Ooops, nu har jag skrivit en roman igen :P

2009-09-04 @ 14:36:01
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0